-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33531 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آيا سني ها خدا را عادل نمي دانند. در اينصورت آنها مسلمان نخواهند بود و اگر خداوند را عادل مي دانند پس چرا مي گوييم عدل از اصول مذهب است؟
عدل در مقابل ظلم و جور از سينها و شيعه منكر عدل به اين معنا نمي باشند يعني همه مي گويند و اعتقاد دارند كه ظلم و تعدي در كارهاي خداوند متعال نمي باشد و همه ي كارهاي او آرزوي حكمت و عدالت مي باشد.
اينجا اين سؤال پيش مي آيد كه اگر سنيها هم خدا را عادل مي دانند پس چرا مي گوييم عدل از اصول مذهب شيعه است؟
در پاسخ يادآور مي شويم چون يكدسته از سنيها (شاعره) منكر خوبي و بدي ذاتي بعضي از افعال هستند لازمه اي حرفشان اين است كه به خداوند متعال نسبت ظلم داده شود توضيح اينكه شيعه و يكدسته از سنيها (معتزله) حسن و قبيح عقلي افعال انسان را قبول دارند يعني عقيده دارند مثلاً ظلم به حكم عقل قبيح و زشت است و عدل به حكم عقل نيكو پسنديده

ـ473ـ
است. اما دسته ديگر از سنيها- (اشاعره) مي گويند هيچ كاري ذاتاً زشت و يا زيبا نيست بلكه هر چه را خدا بگويد خوب است خوب خواهد بود و هر چه را خدا بگويد بداست بدخواهد بود چون هر كاري كه اخدا انجام دهد بجهنم ببرد اين كار، كاربدي نيست ونمي شود گفت خدا اين كار را انجام نمي دهد.
توجه داريد كه الازمه ي اين حرف نسبت ظلم و بي عدالتي به خداي متعال است پس صحيح است بگوييم عدل خدا از اصول مذهب شيعه است به لحاظ و اعتقاد آن گروه از اهل تسنن كه لامه اش نسبت دادن ظلم به خدا است.
خلاصه آنها صريحاً نمي گويند خدا عادل نيست بلكه حرفي مي زنند كه لازمه ي آن ظالم بودن خدا است در اين باره مي توانيد به كتابهائي كه در علم كلام نوشته شده مثل جلد اول كفاية الموحدين طبرسي مراجعه كنيد.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ474ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.